I artikeln delar våra kollegor och krisspecialister Per Calleberg och Ellinor Eriksson med sig av hur chefer kan förbereda sig inför och hantera kriser. De betonar vikten av förberedelser och identifierar fem vanliga fallgropar vid kriser och hur chefen kan förebygga dessa.
Ta även del av checklistan för att hjälpa chefer att vara rustade för krisen. Checklistan innehåller 5 punkter; uppdatera krisplaner, öva regelbundet, utbilda chefer, säkra stödresurser och utvärdera krishanteringen.
”Endast en tredjedel av Sveriges organisationer har en fungerande krisplan. Den bör innehålla en krisorganisation med tydligt definierade roller och ansvarsområden” – Ellinor Eriksson, Krisspecialist
Så hur ska man göra rätt som chef i kris? Läs vad Per och Ellinor svarar i artikeln: https://chef.se/sponsrat/5-vanliga-misstag-i-kriser-checklistan-for-krishantering/

Per Calleberg och Ellinor Eriksson krisspecialister på BrolinWestrell