Rollen, ledarskapets kärna
Vi har, inte minst i vårt arbete med chefer och ledarskapsutveckling, identifierat fem grundläggande begrepp som vi tycker är användbara när man tänker kring ledarskap, organisationer och medarbetare: roll, ansvar, uppdrag, mandat och lojalitet.
Vi har i den direkta handledningen av chefer men också i samband med rekryteringsarbete, arbete i samband med omställning, konflikthantering och annat arbete med olika organisationer, funnit att dessa begrepp är lätta att ta till sig och har stor praktisk användbarhet.
Rollen – Tydlig roll minskar risken för problem
Det första begreppet – roll – härstammar från teaterns värld, där det ursprungligen syftade på den rulle papper i vilken pjäsförfattaren beskrev sina förväntningar på skådespelaren, till exempel i form av repliker, minspel och rörelser över scenen. Begreppet lånades sedermera över till socialpsykologin och sociologin och kom att samla de förväntningar, rättigheter och plikter som gäller för en person eller grupp av personer i en given situation. Vi ser att rollen, som också kan liknas vid ett hölje, hjälper till att inte bara samla ihop omgivningens förväntningar, utan också gör det möjligt att skilja det privata från det professionella.
Detta kan underlätta för till exempel en chef som under en krishantering får utstå kritik för det som gjorts eller inte gjorts. Vi har också funnit att rollen, ibland konkret illustrerad av en uniform eller annan arbetsklädsel, kan bidra till att öka medvetenheten om vad jobbet kan medföra för påfrestningar. Detta innebär att en tydlighet och en medvetenhet om när man är i sin yrkesroll ökar den mentala beredskapen för yrkes påfrestningar och risker, något som exempelvis kan minska risken för svårhanterliga krisreaktioner efter en påfrestande händelse.
Ansvar – En av de viktigaste ingredienserna i rollen
En av de viktigaste ingredienserna i rollen är att bära ansvar, det andra begreppet i vår lista. Alla anställda bär naturligtvis ansvar, men i en chefsroll ställs detta på sin spets. En chef eller ledare kan inte ducka för de frågor eller problem som dyker upp. Om förväntningen är att ledaren ska ta tag i frågan och hen inte gör det, innebär det att ledaren i samma sekund som ansvaret undviks lämnar sin roll. Om detta sker för ofta, kan det vara mycket svårt att återvinna sin auktoritet som ledare. Läs mer om detta under rubriken Ledarskap – om riskerna med bristande ledarskap.
Uppdrag – Tydlighet kring uppdraget avgränsar och förenklar arbetet
Mandat – Representera sin överordnade eller organisationen
Lojalitet – Att ha organisationens bästa för ögonen
Navigera
Vi hjälper dig med ledarskapsutveckling
Välkommen att kontakta oss för att diskutera hur vi kan hjälpa din arbetsplats med ledarskap och ledarskapsutveckling.