Krishantering
- Start
- /
- Krishantering
- /
- Krisinsatser på arbetsplatsen
Krisinsatser på arbetsplatsen
Akuta insatser vid kris på arbetsplats
Vi har utifrån vår erfarenhet och aktuell forskning formulerat tre ledord att ha i åtanke då man ska planera eller genomföra krisstöd vid allvarlig händelse: stabilisera, bedöma och behandla – i den ordningen.
Psykologisk första hjälp
Krisstöd på arbetsplatsen utifrån individuella behov
Bedömning föregår varje insats
Ledordet bedöma syftar på en rad olika bedömningar som behöver göras. Det kan exempelvis vara vilka insatser som både är nödvändiga och tillräckliga, vilka av de drabbade som kan behöva professionell hjälp och vilka delar av organisationen som behöver olika former av stöd för att krisens påverkan på verksamheten ska minimeras. Inte minst syftar också begreppet på de bedömningar som behöver göras av vilka personer som bedöms återhämtade, vilka som behöver följas upp med en ny bedömning och vilka som bör erbjudas traumabehandling.
Traumabehandling
Behandla syftar på exempelvis psykoterapeutisk behandling vid olika former av komplicerade eller långdragna besvär. En sådan behandling kan omfatta allt från professionellt samtalsstöd i form av avlastande samtal och psykoedukation (förklaringar till psykiska besvär och hur dessa bemästras) till traumafokuserad terapi med evidensbaserade metoder.
Denna övergripande strategi, formulerad under hanteringen av tusentals kriser sedan början av 2000-talet, som vi själva använt oss av i vårt arbete, har visat sig stämma väl överens med den forskning och de riktlinjer från olika kunskapscentra runt om i världen som kommit fram de senaste åren. Det förändrade synsättet på krisreaktioner, som kommit att betraktas mer som signaler om hur en person reagerar och förmår hantera sin situation och sina reaktioner snarare än som sjukdomssymtom som kräver behandling, har bidragit till en förändring i synen på vad som är lämpligt bemötande av drabbade.
Resiliens – människor tål mer än man tidigare trott
Tillfällig Krisstödslinje
Forskning och erfarenhet har visat att en av de viktigaste resiliensfaktorerna då man drabbats av en allvarlig händelse är tillgången till socialt stöd. Omvänt har också upplevd brist på socialt stöd visat sig vara något som ökar risken för att en person ska få psykiska komplikationer och ha svårt att återhämta sig. Socialt stöd kan fås från många håll: stöd från anhöriga, vänner, arbetskollegor och chefer; stöd från kamratstödjare eller liknande. Det kan också vara professionellt stöd från psykologer, psykoterapeuter och kuratorer.
Vad forskningen också visat är att det är upplevelsen av att stöd finns tillgängligt som har betydelse för återhämtningen, medan det inte tycks vara lika betydelsefullt i vilken utsträckning stödet faktiskt nyttjas. För att säkerställa en upplevelse av att stöd finns tillgängligt kan BrolinWestrell efter en allvarlig händelse öppna en tillfällig Krisstödslinje. Det innebär att samtliga berörda efter en händelse under en begränsad period erbjuds att vid behov, och på eget initiativ kontakta BrolinWestrell för samtal med en psykolog i telefon eller personligt möte.
Navigera
Navigera
Vi hjälper dig med krishantering
Välkommen att kontakta oss för att diskutera hur vi kan hjälpa din arbetsplats med krishantering.