Krishantering
- Start
- /
- Krishantering
- /
- Debriefing
Debriefing är en starkt ifrågasatt insats vid kris på arbetsplatsen
Debriefing är ett begrepp som ofta används synonymt med någon form av gruppsamtal efter en påfrestande händelse. Denna användning av begreppet orsakar oklarheter och begreppsförvirring. Psykologisk debriefing har tidigare varit en vanlig form av krisinsats men som har visat sig så riskabel att den i dag klassats som en potentiellt skadlig behandling. Trots att flera av BrolinWestrells medarbetare har utbildning i debriefing arbetar vi inte längre med denna metodik. Vi arbetar i stället med modern krishantering, där insatserna fyller olika syften vid olika tidpunkter under krishanteringen. Sammanfattningsvis syftar de tidiga insatserna till att stabilisera och lugna, varefter bedömning görs av eventuella behandlingsbehov, och slutligen genomförs behandling för de som har behov av detta. Läs mer om hur BrolinWestrell arbetar med krishantering här.
Critical Incident Stress Debriefing
Debriefing – en metod som kan skada
Debriefing saknar forskningsstöd
Även för personer som är förberedda på påfrestningar, till exempel räddningstjänst eller poliser, yrkeskategorier som metoden ursprungligen utvecklades för, är användandet av debriefing starkt ifrågasatt. Dessa personer riskerar sannolikt inte att bli traumatiserade av debriefing, men det finns inte heller något forskningsstöd för att metoden minskar risken för yrkesrelaterad traumatisk stress. Den blir därmed en överflödig insats som kostar tid och resurser. Det finns också en risk att man genom att ha gjort en insats, missar uppföljningar som skulle kunna identifiera personer som är i riskzonen för att utveckla stressrelaterade besvär och därför kan vara i behov av behandling.
Idag finns strategier för att stötta personer som upplevt traumatiska händelser, både väntade och oväntade, som är väl underbyggda med forskning. Dessa strategier är mer återhållsamma, mindre riskabla och dessutom mindre resurskrävande än debriefing.
Sammanfattning av kritiken mot debriefing:
- Det är en metod framtagen för befintliga grupper av insatspersonal som inte bör användas för grupper av personer som denna beskrivning inte stämmer för
- Metoden bygger på att arbetsgruppen är förberedda på ett uppdrag – att de fått en briefing. Den bör inte användas för sådana som var oförberedda på påfrestningar
- Metoden bygger på att påfrestningarna skett inom ramen för ett yrkesuppdrag. Det finns alltså en vardag att återvända till. Det är därför en olämplig metod där vardagen eller privatlivet är påverkat av händelsen
- Det är en gruppbehandling som aldrig ska användas för individer
- Metoden är inte kostnadseffektiv eftersom den omfattar alla, oavsett behov. Detta innebär en överbehandling av cirka 70-80% av de drabbade
- Debriefing är oftast en engångsinsats. Då ingen uppföljning görs kan inte heller någon bedömning av återhämtningen göras
- Debriefing är en alltför kraftfull som, speciellt om den sätts in för tidigt, riskerar att störa den naturliga återhämtningen
- Det saknas bevis för att metoden förebygger yrkesrelaterad traumatisk stress
- Det finns en risk att vissa personer kan bli mer traumatiserade av debriefingen än av själva händelsen
Navigera
Navigera
Vi hjälper dig med krishantering
Välkommen att kontakta oss för att diskutera hur vi kan hjälpa din arbetsplats med krishantering.