Krishantering
- Start
- /
- Krishantering
- /
- Kriskommunikation i arbetslivet
Kriskommunikation i arbetslivet
Organisationens syfte med kriskommunikation
Intern kriskommunikation
Extern kriskommunikation
Grunden för en bra kriskommunikation i arbetslivet
Oavsett om vi talar om intern eller extern kriskommunikation torde de allra flesta hålla med om att grunden för en bra kriskommunikation är trovärdighet, öppenhet, snabbhet, begriplighet och en ansvarstagande hållning.
Men utan att fundera över vad dessa begrepp står för i praktiken riskerar de att bara vara slagord.
I en krissituation tenderar människor att återgå till välkända handlingsmönster och reaktioner, och denna generella princip torde också gälla kriskommunikatörer. Det innebär att den i organisationen rådande kulturen kommer att avspeglas i kommunikationen i någon bemärkelse. En organisation där det råder kongruens mellan vad som sägs och vad som görs har större sannolikhet att även under kris kommunicera ett trovärdigt budskap.
Trovärdighet
Trovärdighet bygger på konsekvens på alla nivåer i kommunikationen. Den verbala och den icke-verbala kommunikationen måste förmedla samma budskap. Språket som används måste stämma med innehållet. Ett lättsamt språk går illa ihop med ett allvarstyngt innehåll. Det som sägs måste också hänga ihop på ett begripligt sätt, vara fritt från motsägelser och tankehopp. Uttalanden som görs måste också stämma överens med andra uttalanden från samma organisation, både tidigare och nu.
Öppenhet och snabbhet
Öppenhet och snabbhet innebär att man redovisar så mycket som möjligt, så snart som möjligt. En stor öppenhet ökar trovärdigheten, minskar mediernas möjlighet att göra sensationella avslöjanden och minimerar risken för ryktesspridning. Det omvända gäller också: en organisation som uppfattas som sluten väcker misstankar om exempelvis dålig krishantering. Det innebär naturligtvis inte att alla fakta måste redovisas, och det är klokt att undvika uttalanden som kan framstå som alltför tvärsäkra, speciellt innan säker kunskap finns.
Ansvarstagande hållning
I alla uttalanden, internt som externt, finns mycket att vinna på att inte förminska problemet. Om uttalanden formuleras så att de kan uppfattas som att man från ansvarigas håll försöker förminska problemet, kan detta tolkas som nonchalans. Det kan leda till en hårdare granskning och än mer kritisk hållning från drabbade, medier och allmänhet. Man bör snarare vara tydlig med att eventuell kritik och upprördhet är både befogad och förståelig, och man bör på alla vis demonstrera att i krisen prioriteras mänskliga värden och mänskligt lidande före ekonomiska värden.
Är orsaken till krisen att ett misstag begåtts?
Att bevakas av media vid kris
Vid en större händelse som uppmärksammas av medierna kommer oftast mediebevakningen att karaktäriseras av tre faser. Den första fasen domineras av en ambition att beskriva vad som hänt, och här försöker man lokalisera ögonvittnen eller liknande som kan beskriva händelsen.
Den andra fasen utgörs av en fördjupad information. Här presenteras ofta bakgrundsfakta, grafer, statistik och jämförelser med liknande händelser. Den tredje fasen är utvärderingsfasen, under vilken man försöker klargöra vad som hänt och, inte minst, vem som är skyldig. Ju trovärdigare och öppnare organisationen varit i sin kriskommunikation tidigare under processen, desto mindre är oftast behovet av att peka ut syndabockar i denna fas.
Under hela kriskommunikationsprocessen bör således organisationen vinnlägga sig om inte bara tydlighet och öppenhet utan också tillgänglighet. Det är lämpligt att utse en presstalesman som inte bara får svara på mediernas frågor, utan som också är tränad i att göra det.
Navigera
Navigera
Vi hjälper dig med krishantering
Välkommen att kontakta oss för att diskutera hur vi kan hjälpa din arbetsplats med krishantering.